Några vanliga dieter och hur de påverkar oss

Det finns hur många dieter som helst i världen och det tillkommer nya nästan varje dag. Vi menar att om en diet skulle fungera för alla så skulle vi knappast ha några överviktiga personer i världen, men det vet vi ju att så ligger det inte riktigt till. Tvärtemot så ökar den farliga fetman och diabetes typ 2. Det som är ännu mer skrämmande är att ökningen sker mest hos barn och ungdomar, något som vi ser som en morot för oss att arbeta emot. Att vara överviktig är inte enbart något som utifrån sett ser påfrestande ut, det är också de inre organen samt skelettet som tar en stor skada. Det är känt att fetma för med sig hjärt- och kärlsjukdomar, vilket kan medföra ett kortare liv. Vi vill här berätta om några dieter som är populära att följa. De fungerar på olika sätt och med olika näringsämnen, men utgångspunkten är densamma, att gå ner i vikt. Vi har själva följt någon av dem och vi beskriver också hur de olika dieterna kan påverka oss. 

  • 5:2 metoden: Den här dieten går ut på att du under 2 dagar (ej efter varandra) i veckan fastar, det vill säga att du äter mat som inte sträcker sig över 500 kalorier för kvinnor och 600 kalorier för män. De 5 resterande dagarna av veckan äter du precis som du vill utan att tänka så mycket på hur många kalorier du får i dig. När kroppen går in i fasta så betyder det att den automatiskt vill reparera sig och därmed föds allt fler nya celler, vilket i sin tur betyder att kroppen använder energi och du går ner i vikt. Många anser att sötsuget försvinner. Man kan ofta äta vad man vill och man får en jämn blodsockernivå.

 

  • LCHF: En diet som har blivit en riktig modefluga de senaste åren. Det står för Low Carb High Fat och är en diet som mest består av kost med hög fetthalt och är kolhydratsfattig. Många anser att kroppen vänjer sig vid att helt utesluta socker och för det mesta kolhydrater, vilket för med sig att blodsockret håller sig i schack. Därmed kan man lättare kontrollera sig och gå ner i vikt. Dock finns det flera som är kritiska till den här dieten eftersom intaget av fett är så högt och på sikt kan det ge andra symtom.

 

  • GI-metoden: Själva ordet står för Glykemiskt Index som bevisar hur det går till när olika näringsämnen tas upp av kroppen. Det skiljer sig från om det går snabbt till, då innebär det ett högt GI medan ett lågt GI betyder att det tar längre tid för kroppen att ta upp. Din kropp känner sig mättare och du vill inte äta lika mycket när det tar lång tid, därför är livsmedel med lågt GI att föredra. Kroppen påverkas positivt och du känner dig mättare.

Sammanfattningsvis vill vi påpeka att varje människa har sin egen kropp och den fungerar bäst på sitt sätt. Vi är alla olika och det gäller även vår metabolism. Vi vill också göra er uppmärksamma på att strikta dieter inte håller i längden. Man får njuta och ta lite kakor eller choklad om man vill, det är det som är meningen med en sund livsstil som får en att må bra. Tänk istället på hur mycket man får äta och vad bra det gör för din kropp istället för att tänka på hur mycket man inte får stoppa i sig och vad som är förbjudet. Ta det lugnt i dietdjungeln och prova på långsamt för att hitta det som passar dig bäst.