Näringsämnen

Du har säkert hört om dem förut, de som kallas för kolhydrater, protein och fett. De är exempel på de livsnödvändiga näringsämnena som vi bör få i oss för att vi ska fungera väl. När vi får i oss dem så omvandlas de inom oss till energi, något som är väsentligt för att leva, fungera och må bra. Här kommer en liten guide om vad näringsämnen är för något och varför de är så viktiga för oss. En tumregel vad gäller de olika näringsämnena är att få i sig lite av varje, de kan till och med förbättra sina egenskaper om vissa av dem äts tillsammans. Men hur vet man då vilka av de olika näringsämnena som är rätt för en? Läs vidare för att räta ut frågetecknen. Vi kan börja med att se på fettet, som är ett viktigt näringsämne för oss. Då gäller det att koncentrera sig på de fleromättade och enkelomättade fetterna eftersom de är bäst för oss och får våra kroppar att fungera. Tvärtom så är mättade och transfetter de som bör undvikas eftersom de ökar riskerna för att få någon form av hjärt- och kärlsjukdom samt. övervikt. Exempel på de nyttiga fetterna, fleromättade och enkelomättade, är fet fisk, oliv-och rapsolja, nötter, avokado och frön. Vad gäller protein så vet många redan att det bygger upp våra muskler. De moderna dieterna förespråkar ett stort intag av just protein, gärna i flera former. Protein är mycket populärt inom träning men passar också bra för den som vill gå ner i vikt, eftersom protein ger din kropp mycket av det den behöver och det dämpar även hungerkänslorna. Exempel på bra protein är ägg, mjölkprodukter, fisk, fågel, kött, linser, bönor och nötter. Kolhydrater har tyvärr den senaste tiden fått en negativ klang, då många dieter förespråkar ett mindre, eller inget alls, intag av kolhydrater. Vissa anser att kolhydrater är något som vi inte behöver och menar att fett och protein är de vi ska stoppa i oss. Men forskning visar på att vi faktiskt behöver kolhydrater för det fungerar som ett utmärkt bränsle för våra kroppar, inte minst för våra hjärnor samt för dig som tränar mycket. Det finns många olika kolhydrater och vi föredrar de som har extra mycket fullkornsinnehåll, såsom fullkornspasta, fullkornsbröd och fullkornsris. De kallas för långsamma kolhydrater som bryts ner långsammare av kroppen. De onyttiga kolhydraterna som borde intas med försiktighet är kakor, godis och för mycket vitt bröd. De är fullproppade med snabba kolhydrater som vitt socker, som bryts ner snabbt och saknar vitaminer, vilket för med sig en risk för hälsan. Det finns föda som har mer av något av ämnena och det är viktigt att se till så att man får i sig av varje ämne. Genom vår utbildning lär vi oss mer om hur de olika näringsämnena påverkar våra kroppar och vi vill tipsa er om att alltid läsa igenom näringsdeklarationerna på produkter som ni ska köpa. På det sättet vet ni hur innehållet för näringsämnena ser ut.